آجر نسوز تا چه دمایی را تحمل می کند؟

دیرگدازها برای تمام فرآیندهای دماهای بالا مانند تولید فلزات، سیمان، شیشه و سرامیک و آجر نسوز کوره ضروری هستند. تخمین زده می شود که سالانه 28 میلیون تن نسوز مصرف شده تولید می شود.

علیرغم این مقادیر قابل توجه، بازیافت مواد نسوز مصرف شده به دلیل فراوانی مواد خام اولیه ارزان قیمت و هزینه های کم دفع مواد عمدتاً بی اثر، مورد توجه کمی قرار گرفته است.

در دو دهه اخیر بازیافت مواد آجر نسوز شاموتی مصرف شده به دلیل ملاحظات زیست محیطی و افزایش هزینه های دفن زباله مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

با این حال، بازیافت در کاربردهایی مانند پایه‌های بستر جاده یا تهویه‌کننده‌های سرباره، ارزش ذاتی کامل مواد را دریافت نمی‌کند. بازیافت با ارزش بالاتر به عنوان مواد خام نسوز بسیار محدودتر است و تنها 7 درصد تقاضای مواد خام نسوز را برآورد می کند.

اخیراً افزایش قیمت ها و مسائل مربوط به عرضه مواد خام با کیفیت بالا، انگیزه قوی برای بازیافت نسوزهای حلقه بسته مانند آجر نسوز سفید ایجاد کرده است. این بررسی مروری بر تاریخچه بازیافت دیرگدازها و کاربردهای اصلی بازیافت نسوز با تمرکز ویژه بر بازیافت در نسوزهای جدید ارائه می دهد.

فرآوری نسوز فعلی صرف شده با توجه به بازیافت مواد خام مورد بحث قرار می گیرد و چشم اندازی به روندها و تحولات آتی ارائه می شود.

نسوزها مواد جامدی هستند که می توانند در برابر دماهای بالا مقاومت کنند و عملکرد مکانیکی خود را برای مدت زمان مورد نیاز در هر شرایطی حتی در تماس با مایعات یا گازهای خورنده حفظ کنند.

دیرگدازها برای تمام فرآیندهای دماهای بالا مانند تولید فلزات، سیمان، شیشه و سرامیک و آجر نسوز نما طوسی ضروری هستند.

انواع بسیار زیادی از دیرگدازها وجود دارد که برای برآورده کردن دما و فرآیند مورد نیاز هر کاربرد طراحی شده اند. نسوزها را می‌توان به روش‌های متعددی طبقه‌بندی کرد که رایج‌ترین آن‌ها بر اساس روش نصب (شکل یا بی‌شکل)، نوع اتصال (تمر شده، پخته شده) و ترکیب شیمیایی است.

 

  • منابع:
  1. Recycling of refractory bricks used in basic steelmaking: A review
  • تبلیغات:
  1. نکاتی در مورد پوشش مناسب برای مذاکرات تجاری!
  2. جایزه یک میلیارد دلاری بخت آزمایی در آمریکا
  3. آشنایی با کشورهایی که بهترین تاجران شیرینی هستند!
  4. تاثیر استفاده از روغن موتور مرغوب در بهبود عملکرد قلب