شکلات تلخ برای سلامتی

شکلات تلخ سرشار از مواد معدنی مانند آهن، منیزیم و روی است. کاکائو موجود در شکلات تلخ همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونوئیدها است که ممکن است فواید متعددی برای سلامتی داشته باشد.

شکلات از کاکائو، گیاهی با سطوح بالای مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها به دست می آید. شکلات شیری تجاری حاوی کره کاکائو، شکر، شیر و مقادیر کمی کاکائو است. در مقابل، شکلات تلخ نسبت به شکلات شیری دارای مقادیر بسیار بیشتری کاکائو و قند کمتری است.

در این مقاله به بررسی برخی از فواید بالقوه شکلات تلخ برای سلامتی می پردازیم. ما همچنین اطلاعات تغذیه‌ای، خطرات و ملاحظات و میزان مصرف را پوشش می‌دهیم.

به گفته منبع مورد اعتماد وزارت کشاورزی ایالات متحده، یک تکه شکلات تلخ 101 گرمی با 70 تا 85 درصد مواد جامد کاکائو:

604 کالری
7.87 گرم پروتئین
43.06 گرم چربی
46.36 گرم کربوهیدرات
11.00 گرم فیبر رژیمی
24.23 گرم شکر
12.02 میلی گرم (میلی گرم) آهن
230.00 میلی گرم منیزیم
3.34 میلی گرم روی

درصد کاکائو درج شده روی شکلات تلخ 99 درصد به درصد تمام مواد تشکیل دهنده گیاه کاکائو اشاره دارد. این بدان معناست که یک محصول شکلات تلخ با درصد کاکائو بالاتری ممکن است دارای مقدار بیشتری از مواد مغذی باشد که فواید آن را به همراه دارد.

توجه به این نکته مهم است که کاکائو برخی از ترکیبات پلی فنول خود را از دست می دهد زیرا در فرآیندهای تولید به کره کاکائو، پودر کاکائو و شکلات تبدیل می شود. فرآوری کاکائو نه تنها برخی از مفیدترین ترکیبات آن را کاهش می دهد، بلکه ممکن است شکر، شیر و کره کاکائو را نیز به آن اضافه کند، شکل فرآوری شده دانه کاکائو.

کاکائو با مزایای سلامتی مرتبط است که ممکن است شامل منبع مورد اعتماد باشد:

کاهش رادیکال های آزاد
بهبود جریان خون
کاهش فشار خون
کاهش “کلسترول بد”
کاهش التهاب
کاهش مقاومت به انسولین
بهبود توانایی مغز برای ایجاد ارتباطات جدید بین نورون ها
افزایش تنوع میکروبیوم
آنتی اکسیدان ها
شکلات های خارجی کیلیویی  حاوی چندین ترکیب است که دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند، مانند فلاوانول ها و پلی فنول ها. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را خنثی کرده و از استرس اکسیداتیو جلوگیری می کنند.

استرس اکسیداتیو به آسیبی اشاره دارد که مقادیر بیش از حد رادیکال های آزاد می تواند به سلول ها و بافت های بدن وارد کند.

استرس اکسیداتیو به روند طبیعی پیری کمک می کند. با گذشت زمان، اثرات استرس اکسیداتیو همچنین ممکن است در ایجاد انواع بیماری‌ها نقش داشته باشد، مانند منبع مورد اعتماد:

بیماری قلبی
دیابت
بیماری پارکینسون
بیماری آلزایمر
سرطان
بیماری چشم

یک مطالعه کوچک در سال 2015 با منبع معتبر تأثیرات مصرف شکلات تلخ ایرانی را در 60 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 و فشار خون بالا بررسی کرد محققان دریافتند شرکت‌کنندگانی که روزانه 25 گرم شکلات تلخ به مدت 8 هفته مصرف می‌کردند، نسبت به افرادی که به همان میزان شکلات سفید مصرف می‌کردند، فشار خون بسیار پایین‌تری داشتند.

یافته‌های یک منبع معتبر در سال 2017 نشان داد که اثرات مفید شکلات تلخ بر فشار خون ممکن است در افراد مسن‌تر و افرادی که در معرض خطر بیماری‌های قلبی عروقی هستند، در مقایسه با افراد جوان‌تر و سالم‌تر قابل توجه‌تر باشد.

  • منابع:
    1. What are the health benefits of dark chocolate?

  • تبلیغات: 
    1. رنگ به طور طبیعی در بالای آب شناور می شود
    2. انجام فوری برنامه نویسی اندروید استودیو
    3. 25 راه عجیب پولدار شدن در ایران
    4. محل فروش بهترین شکر قهوه ای بسته بندی