فوم اکلیلی آ4 موجب برنده شدن کودکی در مسابقات جهانی شد

پلی یورتان ها پلیمرهایی با وزن مولکولی بالا هستند که بر اساس افزودن چندگانه ترکیبات و پلی ایزوسیانات های چند عاملی حاوی گروه هیدروکسیل هستند. طیف گسترده ای از خواص را می توان برای برآوردن نیازهای کاربردهای مختلف طراحی کرد: نرم تا سخت، پلاستیک، الاستیک یا ترموست، فشرده یا فوم دار.

در مقایسه با سایر مواد عایق، فوم اکلیلی آ4 سخت PUR بسیار رقابتی است.

پنج مزیت مرتبط با محصول وجود دارد: کمترین رسانایی حرارتی، خواص مکانیکی و شیمیایی بالا در دماهای بالا و پایین، تمامی الزامات ایمنی آتش‌سوزی بین‌المللی را می‌توان برآورده کرد، توانایی تشکیل ساختارهای ساندویچی با مواد مختلف روکش، و نسل جدید PUR بدون CFC و قابل بازیافت است.

فوم های پلی یورتان سفت و سخت در اکثر مناطق عایق های دمای پایین عملکرد خوبی دارند. محصولات با چگالی بین 30 تا 200 کیلوگرم در مترمکعب دمای تا 196- درجه سانتیگراد را تحمل می کنند.

فوم اکلیلی آ4

کاربردهای معمولی عبارتند از: وسایل نقلیه یخچال‌دار، تانکرهای جاده‌ای و ریلی، کشتی‌ها برای محموله‌های یخچال‌دار، خطوط لوله، مخازن گاز مایع برای LPG و LNG و تونل‌های باد برودتی.

این مقاله کاربردها، خواص متناظر فوم های سفت و سخت مورد استفاده، و همچنین سایر مواد عایق در رقابت با PUR را ارائه می دهد.

خواص فوم های پلی یورتان را می توان در محدوده وسیعی بسته به ماده خام مورد استفاده تغییر داد. چگالی، جریان پذیری، استحکام فشاری، کششی یا برشی، پایداری حرارتی و ابعادی، قابلیت احتراق و سایر خواص را می توان متناسب با نیازهای یک برنامه خاص تنظیم کرد.

پلی ال ها و ایزوسیانات ها تاثیر عمده ای بر خواص فوم ها دارند. همچنین عوامل دمنده و سایر افزودنی ها مانند بازدارنده های شعله نیز مهم هستند.

چند افزودن پلی ایزوسیانات ها (1) با پلی ال ها (2) که منجر به تشکیل پلی یورتان ها شد (3) اختراع اساسی اتو بایر بود. نام بی اهمیت اورتان که برای ترکیب اتیل کاربامات (-NH-CO-O-) استفاده می شود، نام کل شیمی پلی یورتان را به آن داده است.

ساخت مستمر نان با ابعاد بزرگ اقتصادی ترین فرآیند برای تولید فوم های سفت و سخت با کیفیت بالا است. در مقایسه با لمینت های تولید پانل یا فوم درجا، نان ها و مقاطع ساخته شده دارای کیفیت بهتر و تنوع خواص بالاتری هستند.

شکل 1 یک کارخانه تولید با کارایی بالا برای نان های فوم سخت PUR را نشان می دهد.